Wednesday 25 May 2011

: BETINA VS PEREMPUAN :

Assalamualaikum w.b.t ,
Annyong ?

" BETINA or PEREMPUAN "
apa perbezaannya ehh ?

haa , today i would like to share with you about this topic .

okei , BETINA means ::

Kata betina datang dari perkataan batina ( bahasa Sanskrit).Menurut kamus dewan erti betina adalah antonim kepada jantan.Selalunya perkataan ini diguna pakai pada gender binatang atau benda yang tidak hidup.Contohnya embun betina,singa betina.
Jika perkataan ini diguna pakai dalam untuk manusia,ia akan memberi maksud yang negatif.Contohnya dalam wacana ini "Kamu ini kenapa cerewet sangat,urus saja diri sendiri.Kenapa nak sibuk hal orang pula.Dasar betina!"

Konklusinya makna bagi betina adalah jenis gender binatang dan cerewet.
 
Untuk PEREMPUAN pula ::
Dalam kamus dewan,wanita diertikan sebagai perempuan dewasa.Kewanitaan pula adalah hasil dari perkataan wanita yang bermaksud sifat-sifat khas wanita seperti lemah lembut,sabar,halus,tunduk dan sebagainya.Justeru,perkataan wanita ini diguna pakai hanya untuk golongan manusia (perempuan) bukan lelaki,haiwan atau sebagainya.

Berdasarkan etimologi rakyat Jawa,kata wanita bererti tunduk kepada suami.Dalam hal ini nilai wanita itu akan lebih mulia bila dia patuh pada sang suami.Selalu ada ungkapan "Swargo nunut,neraka katut ( suami masuk syurga aku numpang,suami masuk neraka aku terbawa."

Asal kata WANITA: Vani (bhs Sansekerta) -> Vanita / Desire = Keinginan --> Wanita = Mengandung makna sesuatu yang selalu diinginkan. Arti konotasi dari kata ini ialah wanita adalah objek seks, selalu diinginkan (Sanskrit – English Dictionary ; Sir Monier Williams, Delhi Varanasi, Motilal Banarsidas, 1981)

Jadi dapat disimpulkan di sini bahawa ertinya wanita adalah manusia yang bersikap halus,mengabdi setia pada tugas-tugas suami.Suka atau tidak,inilah tugas atau lelakon yang harus dijalankan oleh wanita.Apakah memang demikian?

APA ERTINYA PEREMPUAN?

Dalam kamus dewan perempuan bererti wanita,lawan lelaki dan isteri.

Dalam etimologinya begini:

EMPU --> Ibu --> Mulia --> Dihormati --> Membimbing --> Mengasuh

Menurut definisi kamus bahasa Indonesia,disebutkan perempuan itu adalah orang(manusia) yang mempunyai vagina,dapat menstruasi dan hamil,melahirkan anak dan menyusuinya.

Bila pula diguna pakai perkataan perempuan ini.Ya,fungsinya rendah sedikit dari wanita yakni selalunya perkataan rasmi diguna pakai seperti Kementerian Pembangunan Wanita, kita tidak menggunakan Kementerian Pembangunan Perempan bukan?

Secara tuntasnya,perempuan adalah sesuai diguna pakai untuk masalah yang berkaitan keisterian dan rumah tangga.Dalam hal ini,meski tidak rendah tetapi kata ini jelas menunjuk perempuan sebagai 'penunggu rumah'.


Comment :
 
betina agak kasar bunyinya jika dibandingkan dgn wanita n prempuan?? tidakkah sesuai pnggila betina itu pada spesisi haiwan....wajar juga diberi pada mnusia yg ada sifat2 seperti binatang malah ada yg sifat mereka itu lebih teruk daripada binatang....

nak ty pendapat,klu seorg wanita itu dtg dri keluarga yg porak peranda,keluarga yg mmg kurg agama...mak ade laki lain,adek beradik ramai...dan rempuan itu tnpa ada ikatan sah telah bersekedudukan ngn seorg laki2..dan telh mnyebbkan wanita itu ketagihkan hbungan kesedudukna itu...soklannya:bgaimnan ingi dinasihati wanita sperti ini???ada lagi ke sinar khidupan utk mreka??? 
 credit : http://ayam-jihad.blogspot.com

Disebalik telekung terlindung 
seluar jeans!! Analogi untuk
MUSLIMAH yg kononya..

 perempuan sepatutnya jauhkan diri dia daripd fitnah org.

senang cerita, perempuan ni yang boleh jaga harga dan maruah diri. yang betina plak memang tak de harga diri.. kalu bercakap pasal maruah, mengaku bermaruah. tapi dok buat benda2 yang tak bermaruah dan tak bermoral...

demi cinta, dia rela berkorban dan buat apa saja demi lelaki tercinta. 

CREDIT : http://shatoomanbudakkampung.blogspot.com  

No comments:

Post a Comment